De impact van audio

Heb je ooit wel eens een enge film gekeken met het geluid uit? Dan weet je dat de film lang niet meer zo eng is ineens. Dat is het effect dat muziek en geluidseffecten hebben op de beleving. Maarten de Groot is audio designer bij C4Real. Samen met C4Real eigenaar Ton Kuper vertelt hij over de impact van audio in visuele producties.

Laten we eens beginnen met wat definities. Onder audio verstaan we verschillende elementen:
1. Voice-overs: dit is een stem die in een film buiten het beeld commentaar geeft;
2. Geluidseffecten en achtergrondgeluiden die voor de ambiance zorgen;
3. De muziekcompositie die je hoort terwijl je naar het beeld kijkt. Bij voorkeur is deze speciaal voor de visualisatie gemaakt.


Muziek is emotie

Het liefst stapt Maarten in bij een visuele productie die al helemaal af is. Dan is de timing al perfect en is het duidelijk welk beeld hoeveel seconden op welk moment te zien is. Hiermee gaat hij aan de slag: “Mijn hoofddoel is dat ik de emotie die past bij de beelden perfect weergeef in muziek en andere audiocomponenten. Eerst kijk ik een aantal keren naar de film en vervolgens speel ik wat muziek erbij om het gevoel te bepalen. Meestal is dat piano of een kleine synthesizer. Uiteindelijk kan het ‘minimal music’ worden, maar ook een zware compositie die heel bombastisch is. We hebben zelfs wel eens de zanglijnen voor een zangeres bedacht die ingezongen moesten worden voor een video. Zover kan het gaan.”


Verschillende categorieën filmmuziek

Zoals voor alles geldt, heb je ook muziek in allerlei soorten en maten. De simpelste categorie is stockmuziek. Dat werkt vergelijkbaar als met stockfoto’s: je koopt online een muziekstuk en dat plak je onder de visuele productie. Uiteraard is dit niet specifiek gecomponeerd voor de productie en daardoor komt het al snel wat generiek of zelfs goedkoop over. Andere bedrijven kunnen bovendien dezelfde muziek gebruiken. Vanuit budgetoverwegingen kiezen sommige klanten wel eens voor stockmuziek, maar wij raden het niet aan.

De tweede categorie zijn muziekloops. Daarbij zijn de beat, de melodie en andere onderdelen los van elkaar te gebruiken. Wij gebruiken deze al ontwikkelde loops als een modulair systeem onder de visualisatie. De muziek past dan al beter bij de productie, want je kunt het beter op maat maken, maar in principe is het nog steeds niet geheel uniek.

De laatste categorie is muziek die speciaal gecomponeerd is voor de visuele productie. Hiermee maak je de meeste impact. Je kunt bovendien ook alles qua timing helemaal afstemmen, zodat beeld en geluid elkaar optimaal versterken. En het mooie is: niemand heeft deze muziek tot zijn beschikking, alleen jouw bedrijf. Het effect ervan is groot, omdat de muziek elk detail dat in beeld komt ook met geluid optimaal benadrukt. Dit neemt de kijker mee in het verhaal waardoor er een emotionele verbinding ontstaat tussen de kijker en de visualisatie.

Heb je ooit wel eens een enge film gekeken met het geluid uit? Dan weet je dat de film lang niet meer zo eng is ineens. Dat is het effect dat muziek en geluidseffecten hebben op de beleving. Maarten de Groot is audio designer bij C4Real. Samen met C4Real eigenaar Ton Kuper vertelt hij over de impact van audio in visuele producties.

Laten we eens beginnen met wat definities. Onder audio verstaan we verschillende elementen:
1. Voice-overs: dit is een stem die in een film buiten het beeld commentaar geeft;
2. Geluidseffecten en achtergrondgeluiden die voor de ambiance zorgen;
3. De muziekcompositie die je hoort terwijl je naar het beeld kijkt. Bij voorkeur is deze speciaal voor de visualisatie gemaakt.


Muziek is emotie

Het liefst stapt Maarten in bij een visuele productie die al helemaal af is. Dan is de timing al perfect en is het duidelijk welk beeld hoeveel seconden op welk moment te zien is. Hiermee gaat hij aan de slag: “Mijn hoofddoel is dat ik de emotie die past bij de beelden perfect weergeef in muziek en andere audiocomponenten. Eerst kijk ik een aantal keren naar de film en vervolgens speel ik wat muziek erbij om het gevoel te bepalen. Meestal is dat piano of een kleine synthesizer. Uiteindelijk kan het ‘minimal music’ worden, maar ook een zware compositie die heel bombastisch is. We hebben zelfs wel eens de zanglijnen voor een zangeres bedacht die ingezongen moesten worden voor een video. Zover kan het gaan.”


Verschillende categorieën filmmuziek

Zoals voor alles geldt, heb je ook muziek in allerlei soorten en maten. De simpelste categorie is stockmuziek. Dat werkt vergelijkbaar als met stockfoto’s: je koopt online een muziekstuk en dat plak je onder de visuele productie. Uiteraard is dit niet specifiek gecomponeerd voor de productie en daardoor komt het al snel wat generiek of zelfs goedkoop over. Andere bedrijven kunnen bovendien dezelfde muziek gebruiken. Vanuit budgetoverwegingen kiezen sommige klanten wel eens voor stockmuziek, maar wij raden het niet aan.

De tweede categorie zijn muziekloops. Daarbij zijn de beat, de melodie en andere onderdelen los van elkaar te gebruiken. Wij gebruiken deze al ontwikkelde loops als een modulair systeem onder de visualisatie. De muziek past dan al beter bij de productie, want je kunt het beter op maat maken, maar in principe is het nog steeds niet geheel uniek.

De laatste categorie is muziek die speciaal gecomponeerd is voor de visuele productie. Hiermee maak je de meeste impact. Je kunt bovendien ook alles qua timing helemaal afstemmen, zodat beeld en geluid elkaar optimaal versterken. En het mooie is: niemand heeft deze muziek tot zijn beschikking, alleen jouw bedrijf. Het effect ervan is groot, omdat de muziek elk detail dat in beeld komt ook met geluid optimaal benadrukt. Dit neemt de kijker mee in het verhaal waardoor er een emotionele verbinding ontstaat tussen de kijker en de visualisatie.

Heb je ooit wel eens een enge film gekeken met het geluid uit? Dan weet je dat de film lang niet meer zo eng is ineens. Dat is het effect dat muziek en geluidseffecten hebben op de beleving. Maarten de Groot is audio designer bij C4Real. Samen met C4Real eigenaar Ton Kuper vertelt hij over de impact van audio in visuele producties.

Laten we eens beginnen met wat definities. Onder audio verstaan we verschillende elementen:
1. Voice-overs: dit is een stem die in een film buiten het beeld commentaar geeft;
2. Geluidseffecten en achtergrondgeluiden die voor de ambiance zorgen;
3. De muziekcompositie die je hoort terwijl je naar het beeld kijkt. Bij voorkeur is deze speciaal voor de visualisatie gemaakt.


Muziek is emotie

Het liefst stapt Maarten in bij een visuele productie die al helemaal af is. Dan is de timing al perfect en is het duidelijk welk beeld hoeveel seconden op welk moment te zien is. Hiermee gaat hij aan de slag: “Mijn hoofddoel is dat ik de emotie die past bij de beelden perfect weergeef in muziek en andere audiocomponenten. Eerst kijk ik een aantal keren naar de film en vervolgens speel ik wat muziek erbij om het gevoel te bepalen. Meestal is dat piano of een kleine synthesizer. Uiteindelijk kan het ‘minimal music’ worden, maar ook een zware compositie die heel bombastisch is. We hebben zelfs wel eens de zanglijnen voor een zangeres bedacht die ingezongen moesten worden voor een video. Zover kan het gaan.”


Verschillende categorieën filmmuziek

Zoals voor alles geldt, heb je ook muziek in allerlei soorten en maten. De simpelste categorie is stockmuziek. Dat werkt vergelijkbaar als met stockfoto’s: je koopt online een muziekstuk en dat plak je onder de visuele productie. Uiteraard is dit niet specifiek gecomponeerd voor de productie en daardoor komt het al snel wat generiek of zelfs goedkoop over. Andere bedrijven kunnen bovendien dezelfde muziek gebruiken. Vanuit budgetoverwegingen kiezen sommige klanten wel eens voor stockmuziek, maar wij raden het niet aan.

De tweede categorie zijn muziekloops. Daarbij zijn de beat, de melodie en andere onderdelen los van elkaar te gebruiken. Wij gebruiken deze al ontwikkelde loops als een modulair systeem onder de visualisatie. De muziek past dan al beter bij de productie, want je kunt het beter op maat maken, maar in principe is het nog steeds niet geheel uniek.

De laatste categorie is muziek die speciaal gecomponeerd is voor de visuele productie. Hiermee maak je de meeste impact. Je kunt bovendien ook alles qua timing helemaal afstemmen, zodat beeld en geluid elkaar optimaal versterken. En het mooie is: niemand heeft deze muziek tot zijn beschikking, alleen jouw bedrijf. Het effect ervan is groot, omdat de muziek elk detail dat in beeld komt ook met geluid optimaal benadrukt. Dit neemt de kijker mee in het verhaal waardoor er een emotionele verbinding ontstaat tussen de kijker en de visualisatie.

Geloofwaardigheid is key

Een muziekcompositie maken is echt vakwerk. Zo ook het opnemen van een voice-over. Dit is een taak waar ervaring en inzicht voor nodig is. Voor elke visualisatie scouten we een geschikte voice-over. Diegene coachen we dan voor de juiste stem intonatie. Dit is een belangrijk onderdeel om de juiste emotie van de stem in de visualisatie te krijgen. De kijker moet het gevoel krijgen dat de voice-over het verhaal vertelt alsof het zijn of haar verhaal is. En niet alsof het een riedeltje is dat opgelezen wordt, wat je helaas vaak tegenkomt. Geloofwaardigheid is key!




Geloofwaardigheid is key

Een muziekcompositie maken is echt vakwerk. Zo ook het opnemen van een voice-over. Dit is een taak waar ervaring en inzicht voor nodig is. Voor elke visualisatie scouten we een geschikte voice-over. Diegene coachen we dan voor de juiste stem intonatie. Dit is een belangrijk onderdeel om de juiste emotie van de stem in de visualisatie te krijgen. De kijker moet het gevoel krijgen dat de voice-over het verhaal vertelt alsof het zijn of haar verhaal is. En niet alsof het een riedeltje is dat opgelezen wordt, wat je helaas vaak tegenkomt. Geloofwaardigheid is key!




Geloofwaardigheid is key

Een muziekcompositie maken is echt vakwerk. Zo ook het opnemen van een voice-over. Dit is een taak waar ervaring en inzicht voor nodig is. Voor elke visualisatie scouten we een geschikte voice-over. Diegene coachen we dan voor de juiste stem intonatie. Dit is een belangrijk onderdeel om de juiste emotie van de stem in de visualisatie te krijgen. De kijker moet het gevoel krijgen dat de voice-over het verhaal vertelt alsof het zijn of haar verhaal is. En niet alsof het een riedeltje is dat opgelezen wordt, wat je helaas vaak tegenkomt. Geloofwaardigheid is key!




Het onderbewustzijn activerend

Beeld wordt zoveel sterker met de juiste muziek eronder, aldus Ton:“ Het wordt met een gecomponeerd stuk echt uniek in plaats van dertien in een dozijn. Zo maak je echt indruk op de doelgroep doordat je het juiste gevoel overbrengt. Je activeert iets in het onderbewustzijn van mensen. We zijn ons eigenlijk niet echt bewust wat muziek met ons doet. Pas als het ontbreekt, missen we het. Uit onderzoek blijkt ook dat audio 60% van de impact bepaalt op emotioneel gebied. In ons onderbewustzijn weten we dat al lang. Dit betekent dat je het gevoel dat mensen bij een merk of product hebben sterk kan beïnvloeden door de juiste muziek toe te passen. Daarom is muziek voor ons van essentieel belang.”


Het onderbewustzijn activerend

Beeld wordt zoveel sterker met de juiste muziek eronder, aldus Ton:“ Het wordt met een gecomponeerd stuk echt uniek in plaats van dertien in een dozijn. Zo maak je echt indruk op de doelgroep doordat je het juiste gevoel overbrengt. Je activeert iets in het onderbewustzijn van mensen. We zijn ons eigenlijk niet echt bewust wat muziek met ons doet. Pas als het ontbreekt, missen we het. Uit onderzoek blijkt ook dat audio 60% van de impact bepaalt op emotioneel gebied. In ons onderbewustzijn weten we dat al lang. Dit betekent dat je het gevoel dat mensen bij een merk of product hebben sterk kan beïnvloeden door de juiste muziek toe te passen. Daarom is muziek voor ons van essentieel belang.”


Het onderbewustzijn activerend

Beeld wordt zoveel sterker met de juiste muziek eronder, aldus Ton:“ Het wordt met een gecomponeerd stuk echt uniek in plaats van dertien in een dozijn. Zo maak je echt indruk op de doelgroep doordat je het juiste gevoel overbrengt. Je activeert iets in het onderbewustzijn van mensen. We zijn ons eigenlijk niet echt bewust wat muziek met ons doet. Pas als het ontbreekt, missen we het. Uit onderzoek blijkt ook dat audio 60% van de impact bepaalt op emotioneel gebied. In ons onderbewustzijn weten we dat al lang. Dit betekent dat je het gevoel dat mensen bij een merk of product hebben sterk kan beïnvloeden door de juiste muziek toe te passen. Daarom is muziek voor ons van essentieel belang.”


Muziek moet goed passen

Je kunt je voorstellen dat we niet zomaar een snel techno nummer onder een video over een zorgtoepassing plaatsen. En ook niet een strijkorkest onder een film over wildwaterkanoën. De muziek moet passen bij het beeld. Net zoals de voice-over moet passen bij het bedrijf en het onderwerp van de visualisatie. Qua intensiteit en nuances moet alles op één lijn liggen. Soms wil je iets in de beelden accentueren en soms wil je juist wat rustiger aan doen met de audio. Daar denken we allemaal over na voor elke productie. Pas dan maak je het verschil.


Muziek moet goed passen

Je kunt je voorstellen dat we niet zomaar een snel techno nummer onder een video over een zorgtoepassing plaatsen. En ook niet een strijkorkest onder een film over wildwaterkanoën. De muziek moet passen bij het beeld. Net zoals de voice-over moet passen bij het bedrijf en het onderwerp van de visualisatie. Qua intensiteit en nuances moet alles op één lijn liggen. Soms wil je iets in de beelden accentueren en soms wil je juist wat rustiger aan doen met de audio. Daar denken we allemaal over na voor elke productie. Pas dan maak je het verschil.


Muziek moet goed passen

Je kunt je voorstellen dat we niet zomaar een snel techno nummer onder een video over een zorgtoepassing plaatsen. En ook niet een strijkorkest onder een film over wildwaterkanoën. De muziek moet passen bij het beeld. Net zoals de voice-over moet passen bij het bedrijf en het onderwerp van de visualisatie. Qua intensiteit en nuances moet alles op één lijn liggen. Soms wil je iets in de beelden accentueren en soms wil je juist wat rustiger aan doen met de audio. Daar denken we allemaal over na voor elke productie. Pas dan maak je het verschil.


Een stap verder, 360 graden audio

Een stap verder gaat binaural audio, audio waarin geluid 360 graden om je heen wordt weergeven. Je hoort dan niet alleen links en rechts, maar 360 graden vanuit alle hoeken om je heen, veraf en dichtbij en hoog of laag. Een heel bijzondere ervaring die je op elke hoofdtelefoon kan beleven. Je kunt je voorstellen dat als je dit combineert met Virtual Reality je een levensechte beleving krijgt waarbij je het onderscheidt tussen fictie en werkelijkheid bijna niet meer kunt maken.


Tot slot nog enkele tips:

* Nee, je mag niet zomaar muziek van Lady Gaga of DJ Tiësto gebruiken onder een video. Daar zit copyright op.

* We kunnen wél bepaalde bestaande muziek afkopen speciaal voor jouw toepassing, zodat niemand anders dezelfde muziek mag gebruiken onder een video.

* Door eigen muziek te laten componeren, ben je in feite bezig met het uitbreiden van je huisstijl. Je doelgroep gaat je bedrijf op een bepaald moment herkennen aan de muziek die je gebruikt.

* Wil je echt een stap verder en een professionele uitstraling? Laat ons dan ook een tune ontwikkelen voor jouw merk en laat deze telkens terugkomen in de intro en of outro van al je video’s en animaties.


Een stap verder, 360 graden audio

Een stap verder gaat binaural audio, audio waarin geluid 360 graden om je heen wordt weergeven. Je hoort dan niet alleen links en rechts, maar 360 graden vanuit alle hoeken om je heen, veraf en dichtbij en hoog of laag. Een heel bijzondere ervaring die je op elke hoofdtelefoon kan beleven. Je kunt je voorstellen dat als je dit combineert met Virtual Reality je een levensechte beleving krijgt waarbij je het onderscheidt tussen fictie en werkelijkheid bijna niet meer kunt maken.


Tot slot nog enkele tips:

* Nee, je mag niet zomaar muziek van Lady Gaga of DJ Tiësto gebruiken onder een video. Daar zit copyright op.

* We kunnen wél bepaalde bestaande muziek afkopen speciaal voor jouw toepassing, zodat niemand anders dezelfde muziek mag gebruiken onder een video.

* Door eigen muziek te laten componeren, ben je in feite bezig met het uitbreiden van je huisstijl. Je doelgroep gaat je bedrijf op een bepaald moment herkennen aan de muziek die je gebruikt.

* Wil je echt een stap verder en een professionele uitstraling? Laat ons dan ook een tune ontwikkelen voor jouw merk en laat deze telkens terugkomen in de intro en of outro van al je video’s en animaties.


Een stap verder, 360 graden audio

Een stap verder gaat binaural audio, audio waarin geluid 360 graden om je heen wordt weergeven. Je hoort dan niet alleen links en rechts, maar 360 graden vanuit alle hoeken om je heen, veraf en dichtbij en hoog of laag. Een heel bijzondere ervaring die je op elke hoofdtelefoon kan beleven. Je kunt je voorstellen dat als je dit combineert met Virtual Reality je een levensechte beleving krijgt waarbij je het onderscheidt tussen fictie en werkelijkheid bijna niet meer kunt maken.


Tot slot nog enkele tips:

* Nee, je mag niet zomaar muziek van Lady Gaga of DJ Tiësto gebruiken onder een video. Daar zit copyright op.

* We kunnen wél bepaalde bestaande muziek afkopen speciaal voor jouw toepassing, zodat niemand anders dezelfde muziek mag gebruiken onder een video.

* Door eigen muziek te laten componeren, ben je in feite bezig met het uitbreiden van je huisstijl. Je doelgroep gaat je bedrijf op een bepaald moment herkennen aan de muziek die je gebruikt.

* Wil je echt een stap verder en een professionele uitstraling? Laat ons dan ook een tune ontwikkelen voor jouw merk en laat deze telkens terugkomen in de intro en of outro van al je video’s en animaties.


Heb je een vraag of uitdaging?
Deel je verhaal

Heb je een vraag of uitdaging? Deel je verhaal

Heb je een vraag
of uitdaging?
Deel je verhaal